Baltazarbesök den 10/5
Tidigare har jag förknippat ordet teknik med olust och oförstånd i högstadiet. Men den här kursen på högskolan i naturkunskap och teknik samt besöket på Baltazar, har fått mig intresserad och nyfiken, jag vill veta mer! Hade mina lärare i högstadiet väckt min nyfikenhet, genom att förklara, visa tålamod och glädje inför ”sitt ämne” hade jag förmodligen kommit ihåg det som jag läste och förstått meningen med att löda och dra elledningar. Istället upplevde jag att lärarna delade in klassen i pojk- och flickgrupper, intresserade elever och elever som gick på obligatoriska lektioner. Jag anser att lärarens roll är att få sina elever/barn intresserade och nyfikna till att våga testa och utforska, vilket leder till lärande.
Besöket på Baltazar var givande anser jag, synd att besöket inte var tidigare innan jag hade mitt experiment om vattnets kretslopp. Jag kommer att besöka Baltazar både privat med mina egna barn samt förskolebarn, då jag anser att flera intressanta teman fanns att tillgå./ Åsa Svensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar