Jag har sedan kursens start funderat på vad jag ska skriva om när det gäller teknik i förskolan. Till en början tyckte jag att det verkade svårt. Efter att ha läst i kurslitteraturen och då framför allt Ginner & Mattsson(1996) som definierar begreppet teknik såhär på sidan 22: " Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process" blev det väldigt mycket enklare.
Helt plötsligt kunde jag se teknik överallt på förskolan, vattenkranar, bestick pennor är alla teknik fast på olika sätt. Det är människans uppfinning för att förenkla vardagen.
Barnen på min VFU avdelning tycker mycket om att klippa med sax. Eftersom barnen är mellan två och tre år får de inte använda saxarna utan att någon vuxen är närvarande, så en dag var jag med de yngsta barnen i ateljén, där saxarna finns. Arbetslaget har tagit med veckotidningar av allehanda slag som barnen får klippa i. Ett av barnen vill klippa i en tidning och fick en sax. Han var inte så van att klippa med sax men lyckades mycket bra ändå trots en egen strålande teknik med detta hjälpmedel. Han öppnade saxen med båda händerna, därefter lade han tidningssidan emellan för att sedan stänga saxen med båda händerna. Resultatet blev ett klipp! Barnet fortsatte att klippa på sitt sätt i en lång stund mycket koncentrerat. Jag blev väldigt imponerad av att se detta barn använda saxen!
Linnéa Björkman
referens: Ginner, T. & Mattsson, G.(red)(1996). Teknik i skolan.Lund : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar