Hur bemöter vi alla barn på deras nivå samtidigt som vi utmanar dem?
- Utgå från det barnen tycker är intressant.
- Olika sätt som att undervisa , läsa om, titta på, undersöka, experimentera.
- Dela in barnen i smågrupper beroende på ålder, språk, kunskap, förkunskap
Finns det en risk med att genom att diskutera olika pedagogiska inriktningar för lärandets objekt .
- Glömmer bort själva syftet med lärandet istället för att fokusera på en viss pedagogik. På en förskola fick barnen klä granen när de hade gjort det gick en pedagog och ändrade på julgranskulorna som barnen hade satt upp.
Bör lärare undvika att uttrycka sig på ett antropomorfistiskt sätt för att öka förskollärares status?
Bra för att fånga barnens intresse. Väcka barns känslor. Tecken på inlevelseförmåga hos pedagogen.
Det negativa är att statusen på yrket minskar om vi frågor barnen hur gråsuggan känner och vad de gör. De flesta av oss tror inte att det skadar men att det är viktigt att tänka på vad vi säger.
Hur vi uppfattar lärandet i stubbtillverkningen.
Barnen fick samspela och komma med idéer om hur nätet formas. Hålen som blev i stubbe blev till gråsuggorna. Barnen fick konstruera något av deras ritning.
Hur behåller vi barnens intresse för djur och natur även när de blir äldre?
Vi kan bygga en bra grund diskutera hur vi är mot varandra och naturen i förskolan, skolan familjen. Väcka barnens intresse och få dem att förstå.
Få barnen aktiva i diskussioner och med sopsortering,
Lägga grunden för mycket. Årstider,
Alla barn kan inte lära sig allting. Viktigare att kunna ha tid att utvärdera och utveckla.
Det är upp till läraren att ansvara för att strävansmålen nås. Hur ska läraren uppfylla dem?
Det beror på hur pedagogen lägger upp arbetet och intresse.
En fördel med att ställa problematiserade frågor till barn är att de får tänka efter. Finns det några risker?
Frågan kan bli för svår och barnet kan uppfatta den på ett annat sätt. Får inget direkt svar.
Viktigt att belysa att alla barns svar är lika viktiga.
Vi diskuterade vad begreppet lärande innebär.
Att erövra kan vara en metafor för lärande. Ett sätt att erövra världen och ha beredskap inför nya situationer. Lärandets akt –hur och lärande objekt- vad blir ett lärande.
Ett lärande är alltid ett lärande om något och det beror på hur läraren väljer att gestalta detta tillsammans med barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar