torsdag 17 mars 2011

Seminarium 3/3 med basgrupp 5

Seminarie 3/3 2011

I vår examinationsuppgift ska vi dokumentera barns lärprocess.

Vi diskuterade varför vi ska dokumentera. På vissa förskolor tas det mycket kort varje dag som sedan används i bildspel som föräldrarna ser när de lämnar eller hämtar sina barn. Det är inte alla barn som är intresserade av att titta på bildspelet.  På en del förskolor tar dokumentationen tid från barnens tid. På en del förskolor har pedagogerna viss tid för barnen och viss tid till planering och dokumentation.

Reflektionstid är viktigt för att kunna se på bilderna i dokumentationen och diskutera för att kunna se lärandet. På vissa förskolor läggs mycket tid ner på att ta kort på barnen, lägga in text som handlar om vad barnen sa eller gjorde och sedan ett utdrag ur läroplanen. Detta sätts in i ett bildspel men reflekteras inte av pedagogerna emellan eller med barnen.

Det behövs en tanke bakom dokumentationen. Vissa barn är med på många kort och andra inte. Det är inte alla föräldrar som vill att deras barn ska vara med på kort. På en förskola har de ”veckans barn” där ett barn sätts i fokus och dokumentationen handlar om just det barnet.

Det är inte nödvändigt att ta kort på barnens ansikten. Det går att ta kort på barns händer och själva lärandet.  De forskningsetiska kraven som forskare har kan vi ta hänsyn till i vår dokumentation av barnen.

Det är viktigt att tänka på sekretessen och det gäller även vad vi säger om barnen.

I den enskilda portfolion är dokumentationen mer pedagogisk.
Barnens portfoliopärmar är viktiga för att barnen ska få möjligheter att minnas, känna igen och reflektera kring deras lärprocess. Vi hade en diskussion om pärmarnas placering som oftast finns i hallen. Där barnen kanske inte befinner sig. Det är kommenterarna till korten som är viktiga.

Artikeln handlade om att det är viktigt med dokumentation för att se barns lärande och för att kunna betrakta och diskutera för att bli bättre.
Vi tänker på att det är viktigt med maktpositioner med tanke på dokumentationen. Det är skillnad på att betrakta och att bli betraktad. Den som betraktar har ett övertag över den som blir betraktad.

Dokumentation kan göras genom videofilm, att ta kort och skriva observationsanteckningar. En annan form av dokumentation är att skriva upp barnens kloka tankar i en särskild bok som hänger i hallen. En flicka kom in en morgon och sa ”Vad det dammar ute idag” när det i själva verket var dimma. På en annan förskola tas det kort på barnet och ett citat som barnet sagt. En fråga som vi har är vad barnet tycker om det. Har vi frågat dem?

1 kommentar:

  1. Hej!
    Ja nu blev det lite lättare att hitta även för mig... Vi kommer att lyfta etik-frågan och dokumentation en kort stund vid etik-föreläsningen... så om ni funderar över något så ta med det till det tillfället...
    // Susanne K

    SvaraRadera