måndag 11 april 2011

Åsas planering

Planering av aktivitet gällande vattnets kretslopp i förskolan.


Bakgrund
I kursen Svenska: Tal,skriv-och läsutveckling, har jag bland femåringarna ( sju stycken)börjat att arbeta med språket via en storbok som heter Regnbågen (Tornberg, 1996). Boken är en rimsaga som bland annat tar upp ämnet vatten, på detta sätt kommer jag att introducera vattnet som ämne. Jag kommer att utgå ifrån barnens förkunskaper då det gäller vad vatten är, var det kommer ifrån och vilka fasförändringar det kan ha. Jag kommer också att utgå från en avhandling av Ann-Charlotte Linder (2007), Linder hävdar i sin undersökning att om barn ska få en förståelse om vattnets kretslopp, måste de ha kunskap i de olika fasförändringarna som vattnet genomgår i naturen, fast flytande och gas.


Vad ska genomföras?
1.     Storboks läsning
2.     Måla
3.     Se på animerad film
4.     Experiment med is och vattenånga samt experiment om vattnets kretslopp
(bil. 1)

Hur ska barnen kunna lära sig?

Genom introduktion om vatten via storboken, får barnen möjlighet att diskutera med varandra och försöka komma fram till vad vatten är, ser ut och var det kommer ifrån, på detta sätt associerar barnen till den verklighet som de befinner sig i. Efter detta får barnen måla om vad de tidigare har hört i sagan, och gärna skriva kommentarer till (eventuellt med min hjälp). Jag tänker också visa en animerad film som utbildningsradion har gjort, som handlar om vattenmolekylens färd från avloppet till en stor glaciär. Finns tillgänglig: http://www.ur.se/play. [2011-04-04].
Sedan genom att experimentera och analysera resultaten, har barnen möjlighet att koppla detta till naturen, de får på ett konkret sätt möjlighet att se vad som händer när is värms upp och blir till ånga och vad som händer med vattnet i det lilla kretsloppet som de skapar tillsammans.



Varför ska barnen lära sig om vattnets kretslopp?

Det står som ett mål i Läroplan för förskolan (Utbildningsdepartementet, 1998, rev 2010,s 10)”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.”







Metod

Samling med femåringarna ungefär tjugo minuter per gång. Första träffen läser jag sagan och de får diskutera fritt om händelserna i sagan och vad som sker på bilderna. Andra träffen läser vi storboken samt pratar om vattnet som benämns i boken. Jag försöker rikta in diskussionen på temat vatten, var det kommer ifrån samt de olika fasförändringarna, barnen får också måla utifrån det vi läst.Tredje träffen ser vi på filmen samt utför experimenten, jag har också en bok med mig som innehåller både fakta om vatten samt andra vattenexperiment, om barnen har önskemål om detta.






Litteraturhänvisning:


Dahl, K. & Hardestam, M. (2010). Blött sött och salt-allt om vatten. Malmö: Alvina förlag.

Linder, A. (2007). Avdunstning och molekyler en longitudinell studie av hur grundskoleelever utvecklar sina uppfattningar om avdunstningsfenomen. Diss. Högskolan i Kalmar Naturvetenskapliga institutionen.

Tornberg, C. (1996). Regnbågen. Malmö: Gleerups.

Utbildningsdepartementet. (1998). Läroplan för förskolan Lpfö 98,rev 2010. Stockholm: Regeringskansliet.


























Bilaga 1

Experiment om vattnets kretslopp






Detta behövs:
·       En glasskål, ugnsfast och ca 25 cm bred
·       Ett glas
·       Plastfolie
·       Salt ca 1 msk
·       Karamellfärg

Med hjälp av en skål kan jag visa hur regnvatten kan bildas ur salt havsvatten. Först ska man hälla i hett vatten i skålen, det ska vara så pass mycket så att glaset kan stå i skålen utan att flyta upp. För att det ska se ut som en ö omgiven av hav ska glaset ställas mitt i skålen och i vattnet runt om rörs salt och lite karamellfärg i. När det är gjort är det dags att sätta på plastfolie på skålen så att den blir tät men man behöver pressa ut lite luft och det görs genom att man försiktigt trycker på folien samtidigt som folien lyfts upp lite på ett ställe så att luften kan släppas ut. På så vis får folien formen som en tallrik, det ska föreställa ett stort moln över ön. Sedan är det bara att vänta för vattnet börjar nu förångas ur det varma ”havet” och när vattenångan når plastfolien bildas små droppar då den kondenseras eftersom plastfolien är kall. De små dropparna förenas och bildar större som sedan faller ner som regn på ”ön”. Om man vill kan man hälla lite kallt vatten på plastfolien när regnet droppar jämnt för då bildas vattendropparna snabbare. Ännu en sak som kan göras är att smaka på vattnet i glaset för att känna att det inte är salt och man ser också att detta vatten inte är färgat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar