måndag 11 april 2011

Planering - Experiment

MÅL
Mitt mål med detta är att lära barnen om vattnets kretslopp och försöka skapa en förståelse om hur det fungerar.
Ur Lpfö98 (rev10):
Förskolan ska sträva efter att varje barn
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
- tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp , ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
- utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
- utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
MILJÖ OCH TIDSOMFÅNG
Jag ska genomföra experimentet i ”köksdelen” på avdelningen där det finns matbord, spis, kyl o.s.v. Jag räknar med att lägga ca 5-10 minuter på introduktion och själva experimentet och sedan lika mycket tid på att vänta på att se vad resultatet blir.
VAD OCH HUR SKA JAG GÖRA?
Jag ska med de äldsta barnen (som blir 6 år i år) försöka göra ett regnväder i en pet-flaska för att på ett konkret sätt visa hur ett kretslopp ser ut, d.v.s. att vattnet avdunstar uppåt. Det material som behövs är en pet-flaska (1.5 liter), 3-4 dl varmt vatten, en kastrull, en isbit och en liten bit hushållspapper.
Då ska man först hälla vattnet (som ska vara från kranen och riktigt varmt) i kastrullen och sedan lägga flaskans kork på botten med den platta sidan nedåt. Sedan ska man doppa flaskans mynning under vattenytan och klämma ihop flaskan så att en del vatten bubblar ur. När man släpper trycket så ska man hålla kvar flasköppningen under vattnet så att en del av vattnet sugs upp i flaskan. Man ska sedan trycka flasköppningen mot korken och skruva fast den så gott det går, man kan behöva ta upp flaskan för att skruva på flaskan ordentligt. Se till att flaskan aldrig vänds utan att den får stå upp-och-ner hela tiden, på bordet eller en bänk. Lägg sedan liten bit hushållspapper på urgröpningen på flaskans botten och sedan isbiten på pappret.

På min VFU-plats så har de sedan i höstas arbetat med vatten och barnen har redan fått se ett exempel på hur ett kretslopp kan se ut. De gjorde det då i en sluten burk. Så därför kommer jag inte behöva göra en större introduktion utan mer fråga dem hur mycket de kommer ihåg av det de har fått lära sig om vattnets kretslopp. Det blir mer en repetition.

/ Sophia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar