söndag 17 april 2011

Planering, genomförande och utvärdering

Planering
Enligt läroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet 1998, rev2010) ska förskolan sträva efter att barnen utvecklar sitt intresse för naturens olika kretslopp samt utvecklar sin förståelse för olika fysikaliska fenomen. Eftersom vi i basgruppen har valt vattnets kretslopp vill jag synliggöra detta fenomen för barnen.
Jag ska visa barnen vattnets olika faser dvs fast, flytande och gasform genom att ha ett glas vatten, ett glas is och koka vatten i en vattenkokare. Jag ska även konkret visa barnen att vattenånga är vatten genom att hålla en spegel över vattenångan. Därefter ska jag göra ett regnexperiment med barnen genom att hälla kokande vatten i en glasburk och lägga en påse med is som lock. Jag vill även få barnen att reflektera över det de ser genom att ställa öppna frågor. Avslutningsvis har jag tänkt att barnen tillsammans ska få måla regn.
Anledningen till att jag kommer att visa barnen vattnets faser är att jag inte vet vad de har för förförståelse om vatten. Jag börjar därför med att visa dem detta innan jag genomför experimentet.

Genomförande
Jag valde att dela barngruppen i två mindre grupper och genomförde min aktivitet om vattnets faser samt regnexperimentet vid två olika tillfällen. Anledningen till detta var att jag ville ge barnen möjlighet att se ordentligt men ändå låta alla barn på avdelningen få delta i min aktivitet. Vi var i ateljén och jag hade på ett lågt bord ställt fram ett glas med vatten och ett glas med is samt vattenkokaren. Jag började med att fråga barnen vad på bordet de trodde var vatten. Vid båda tillfällena pekade barnen på glaset med vatten. Ett barn visste vad is var för det brukade han få i sin fanta. Barnen fick hålla i varsin isbit och flera av barnen upptäckte att isen började smälta när de höll isbiten i handen. Några barn såg därför sambandet att isen blev vatten. Sedan kokade jag vatten i vattenkokaren och frågade barnen om de trodde att vattenångan var vatten. Flera av barnen trodde att det var rök så jag visade dem att ångan också är vatten genom att hålla spegeln över röken. Barnen tittade sedan på spegeln och såg vattendropparna.
Därefter genomförde jag regnexperimentet genom att hälla vatten från vattenkokaren i en glasburk och sedan lägga en påse med isbitar överst som lock. Det bildades ganska snabbt kondens på burkens sidor och sedan började det att rinna ner längs sidorna. Jag frågade barnen om de visste vad det var  och en flicka svarade det är regn! Vi tittade en stund på burken men barnen tappade ganska snart intresset och då frågade jag om de ville måla regn vilket de sedan tillsammans fick göra. Jag frågade barnen lite senare samma dag om de kom ihåg vad vi hade gjort för något? De flesta visste att vi hade gjort regn.

Utvärdering
När jag genomförde aktiviteten första gången så lät jag både vattenglaset och glaset med is stå framme under hela aktiviteten vilket gjorde att barnen inte var så koncentrerade när jag skulle visa dem vattenångan. De lekte för fullt med isbitarna istället och det var svårt att få dem att fokusera. Vid mitt andra tillfälle så ställde jag undan dessa glas och då upplevde jag att barnen var mer koncentrerade när jag kokade vattnet.
Jag tycker att det var ett bra val att dela gruppen i två mindre grupper eftersom barnen då fick större chans att se vad som faktiskt hände med vattnet i glasburken.

Referens:
Utbildningsdepartementet. (1998).Läroplanen för förskolan Lpfö98, rev 2010.Stockholm: Regeringskansliet.

Linnéa Björkman

1 kommentar: