måndag 11 april 2011

Åsas tekniktankar om tejp


Jag har idag suttit och observerat en fyraårig flicka på min VFU-plats, då hon har tejpat. Att tejp är ett tekniskt hjälpmedel för oss människor, är det ingen tvekan om. Tejpen är uppfunnen för att underlätta i vardagen, att hålla ihop saker med och att hålla ordning på bland annat papper med. Ginner & Mattsson (1996, s. 26) skriver "Tekniken arbetar med att lösa praktiska problem". Att en plastremsa med klister på kan fängsla ett barn under lång tid, var ingen nyhet för mig. Men att ett barn kan sitta och klippa och tejpa i fyrtio minuter sammanlagt har jag aldrig tidigare varit med om. Att observera ett barns beslutsamhet när det gäller att övervinna tejphållarens svåra vassa kant, var både fascinerande och roande. Vilket tålamod denna flicka uppgav då hon inte lyckades få en lång tejpbit ifrån tejphållaren, utan att den skrynklade ihop sig. Efter femton minuter frågade jag flickan om hon behövde hjälp, men hon förklarade att hon kunde själv! Efter att en stor tejprulle var avklarad, och flickan ännu inte var nöjd över sitt skapande, hämtade jag ytterligare en tejphållare och satte mig bredvid henne. Flickan tittade i smyg mot mig då jag också tejpade på ett papper, sedan härmade hon mig då jag rev av tejpen mot den vassa kanten. Flickan hade nu övervunnit ett hinder, hon vet nu hur man får av den sega tejpen mot kanten utan att tejpen skrynklar./ Åsa Svensson

Referens: Ginner, T. & Mattson, G. (red) (1996). Teknik i skolan.Lund: Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar